websted, webside, SharePoint, Rey Consulting

Kender du forskel på websteder og sider i SharePoint?

Opretter du også nyt websted når du bare skal bruge en side?


I min support og undervisning oplever jeg tit, at brugere ikke kender forskel på sider og websteder i SharePoint. Jeg har oplevet at man af uvidenhed har oprettet websteder, når man i virkeligheden bare skulle bruge en side. Hvilket har resulteret i lange lister af næsten tomme websteder, hvor der kun stod noget på forsiden, fordi man egentlig bare skulle have oprettet en side. Og det er både til stor gene for webstedsadministratorer og spild af resourcer.

Føler du dig lidt ramt, eller er du bare nysgerrig efter at lære noget mere, så læs med her. I dette indlæg vil jeg fortælle om forskellen på websteder og sider, samt give dig nogle fif til hvordan du finder ud af om det er en side eller websted du skal bruge.

Gå ikke glip af brugbar SharePoint viden …


Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv opdateret på nye indlæg og brugen af SharePoint og best practice.

[x_subscribe form=”968″]

Hvad er et websted?

Et websted er en samling af biblioteker, lister, sider og underliggende websteder. Når et nyoprettet websted bliver “født” med en forside og forskellige lister og biblioteker.

Websteder er samlet i “Grupper af websteder”, hvor de er struktureret hierarkisk med et top websted øverst (også kaldet roden af gruppen af websteder)

Husk
Hver gang du opretter et websted, oprettes det med lister, biblioteker og minimum en side.

Eksempel på hvordan en gruppe af websteder kan se ud

Vil du vide mere?
Vil du læse mere om hvad gruppe af websteder er så kan du læse det i indlægget Hvad er en gruppe af websteder

Hvad er en side

En side kan sammenlignes med et dokument. Den kan kun vise indhold enten ved at du skriver en længere tekst eller du samler indhold fra lister og biblioteker vha. webdele og apps (også kaldet et dashboard). Det kan være en forside hvor du har indsat forskellige webdele og apps, som f.eks. viser de nyeste nyheder, ugens menu i kantinen, mest brugte links osv. Eller det kan være en side af mere oplysende art, som hovedsageligt indeholder tekst, samt links og evt et billede.

Bemærk
Siden er det du ser under og til højre for navigationselementerne.

Dette er en forside på et intranet, her er der vist lister fra selve webstedet så som links, nyheder og kalender. Der ud over vises de mest læste dokumenter fra hele gruppen af webstedet.


Dette er en webside (også kaldet publishing side), kun med tekst og links til eksterne sider.

Der findes forskellige typer sider:
  • Connector.

    Wikiside

    Wikisider er de mest almindelige sider i SharePoint. de er hurtige at oprette og redigere. Desuden er den meget fleksibel og du kan bruge den til næsten hvad som helst. Forsiden på de fleste websteder er som standard wikisider.

  • Connector.

    Publiseringsside

    Publiseringssider bruges til at skrive artikler eller nyheder, De er mere styrede end Wikisider, og webstedet skal have publiseringsfunktioner aktiveret

  • Connector.

    Webdelsside

    Webdelssider bruges til at lave dashboards. som navnet antyder bruger du webdele til at opbygge siden.

Hvad skal du vælge?

Sider og websteder er to forskellige måder at strukturere og vise informationer til dine brugere. Hvor vidt du skal bruge et websted eller en side, kommer an på hvad du har behov.

Du kan med fordel oprette et websted hvis:
  • Du har brug for at samle understøttende lister og biblioteker i deres eget område
  • Du har behov for at oprette separate rettigheder til relaterede informationer.

Hvis du bare har brug for at udvide dit websted med en ekstra side, så opretter du en side under det relevante websted.

Forfatteren


Maria Rey Jacobsen

Har over 10 års erfaring med brugen af SharePoint. Hun er en foretnings- og løsningsorienteret konsulent med fokus på optimering af medarbejdernes anvendelse af SharePoint (User Adoption). Hun løser kundernes (brugernes) udfordringer ud fra deres perspektiv – enten gennem tilpasninger af standard funktionalitet eller formidling af hvordan brugeren selv kommer videre.

Som instruktør bruger Maria sin mange årige supporterfaring, ved at inddrage praktiske udfordringer og cases i hendes undervisning. Og som forretningskonsulent, anvender hun sine pædagogiske metoder fra undervisningen, til formidling af komplekst stof til brugerne på en enkel og letforståelig måde.

Leave a Comment